Новими особливостями впливу комп'ютера на мотиваційну сферу
дитини є комплексність. Вона проявляється в одночасному використанні
звуку, кольору та дій об'єкта, яким керує дитина. Кольорове та звукове
супроводження правильних дій дитини проявляється у дошкільному
часовому темпі. Таке поєднання створює умови для інтенсифікації
формування психологічних цільових структур та вольової регуляції
поведінки дитини.
У цьому контексті можна говорити, щонайменше про три аспекти
проблеми:
Розвиток загальних здібностей дитини за допомогою
інформаційно-комунікаційних технологій як засобу інтелектуальної
діяльності людини;
Розвиток спеціальних здібностей, які є специфічними для
діяльності фахівців у галузі інформаційних технологій;
Запобігання негативному впливу інформаційно-комунікаційних
технологій на психіку і здоров'я дитини.
Робота дитини з комп'ютером - це специфічна форма спілкування
«людина - комп'ютер», у рамках якого формується інтелект дитини,
тому всі навчально-розвиваючі комп'ютерні програми повинні
задовольняти основні психолого-педагогічні вимоги, які пред'являються
24
до організації процесу спілкування та діалогу: доброзичливість,
об'єктивність, дотримання соціальної дистанції, педагогічна
спрямованість на досягнення загальних цілей навчально-виховного
процесу.
Виділяють три рівні педагогічного діалогу залежно від його
педагогічного спрямування: фактичний (псевдодіалог), у якому
відповідь будується на основі формального перетворення повідомлення;
«діловий», якому притаманна спрямованість на розв'язання поставленої
задачі без урахування цілей навчання; «педагогічний», який будується
на основі моделі суб'єкта навчання.
Отже, повна реалізація цілей навчально-виховного процесу
можлива лише за умов здійснення діалогу третього рівня -
«педагогічного». У зв'язку з цим виникають питання, які необхідно
розв'язувати у процесі педагогічного діалогу, а саме:
розуміння та інтерпретація відповідей дошкільнят;
фіксація та встановлення причини труднощів, визначення
необхідної допомоги для їх подолання;
фіксація терміну виконання завдання;
надійність навчальної програми;
зведення до мінімуму зусиль дитини з уведення відповідей;
розміщення і кількість інформації на екрані монітора; темп її
зміни; урахування психологічних особливостей сприйняття кольору під
час підбору гами графічних зображень;
визначення ступеня узагальнення, абстрактності, співвідношення
ілюстративного і теоретичного матеріалу та інші.
25
Аналіз теоретико-методологічних засад формування у
дошкільників навичок роботи з ІКТ дозволив виявити педагогічні умови,
врахування яких у навчальному процесі відкриває додаткові можливості
підвищення рівня пізнавальної активності. До таких умов належать:
організація роботи на персональному комп'ютері відповідно до
вікових особливостей і можливостей дітей дошкільного віку;
здійснення управління процесом пізнавально-ігрової діяльності
вихователем, який має необхідну підготовку щодо використання
інформаційно-комунікаційних технологій в своїй професійній
діяльності, володіє певними знаннями, вміннями й навичками
предметної галузі «Інформатика», знає особливості впровадження
програмних засобів навчального призначення в ДНЗ;
використання інтегрованих завдань міжпредметного змісту;
поєднання репродуктивної і продуктивної діяльності з поступовим
зростанням частки самостійної і творчої роботи;
раціональне використання інформаційно-комунікаційних
технологій та спеціальних програмних засобів у системі дошкільної
освіти.
Дотримання в навчально-виховному процесі ДНЗ сукупності
вказаних умов буде сприяти більш ефективному формуванню у
дошкільників навичок роботи з ІКТ та підвищенню рівня пізнавальної
активності ніж при традиційній навчально-ігровій діяльності.
Використання комп'ютера у ДНЗ слід розглядати як потужний
дидактичний засіб, який залучає дітей до активної праці, підвищує їхній
інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує
ефективність учіння. Використання комп'ютерно-орієнтованих засобів
26
навчання на заняттях мають такі позитивні аспекти: емоційний,
виховний, психологічний, дидактичний, інформаційнодемонстративний.
Немає коментарів:
Дописати коментар