Система роботи з дітьми

Новими особливостями впливу комп'ютера на мотиваційну сферу дитини є комплексність. Вона проявляється в одночасному використанні звуку, кольору та дій об'єкта, яким керує дитина. Кольорове та звукове супроводження правильних дій дитини проявляється у дошкільному часовому темпі. Таке поєднання створює умови для інтенсифікації формування психологічних цільових структур та вольової регуляції поведінки дитини. У цьому контексті можна говорити, щонайменше про три аспекти проблеми: Розвиток загальних здібностей дитини за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій як засобу інтелектуальної діяльності людини; Розвиток спеціальних здібностей, які є специфічними для діяльності фахівців у галузі інформаційних технологій; Запобігання негативному впливу інформаційно-комунікаційних технологій на психіку і здоров'я дитини. Робота дитини з комп'ютером - це специфічна форма спілкування «людина - комп'ютер», у рамках якого формується інтелект дитини, тому всі навчально-розвиваючі комп'ютерні програми повинні задовольняти основні психолого-педагогічні вимоги, які пред'являються 24 до організації процесу спілкування та діалогу: доброзичливість, об'єктивність, дотримання соціальної дистанції, педагогічна спрямованість на досягнення загальних цілей навчально-виховного процесу. Виділяють три рівні педагогічного діалогу залежно від його педагогічного спрямування: фактичний (псевдодіалог), у якому відповідь будується на основі формального перетворення повідомлення; «діловий», якому притаманна спрямованість на розв'язання поставленої задачі без урахування цілей навчання; «педагогічний», який будується на основі моделі суб'єкта навчання. Отже, повна реалізація цілей навчально-виховного процесу можлива лише за умов здійснення діалогу третього рівня - «педагогічного». У зв'язку з цим виникають питання, які необхідно розв'язувати у процесі педагогічного діалогу, а саме: розуміння та інтерпретація відповідей дошкільнят; фіксація та встановлення причини труднощів, визначення необхідної допомоги для їх подолання; фіксація терміну виконання завдання; надійність навчальної програми; зведення до мінімуму зусиль дитини з уведення відповідей; розміщення і кількість інформації на екрані монітора; темп її зміни; урахування психологічних особливостей сприйняття кольору під час підбору гами графічних зображень; визначення ступеня узагальнення, абстрактності, співвідношення ілюстративного і теоретичного матеріалу та інші. 25 Аналіз теоретико-методологічних засад формування у дошкільників навичок роботи з ІКТ дозволив виявити педагогічні умови, врахування яких у навчальному процесі відкриває додаткові можливості підвищення рівня пізнавальної активності. До таких умов належать: організація роботи на персональному комп'ютері відповідно до вікових особливостей і можливостей дітей дошкільного віку; здійснення управління процесом пізнавально-ігрової діяльності вихователем, який має необхідну підготовку щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій в своїй професійній діяльності, володіє певними знаннями, вміннями й навичками предметної галузі «Інформатика», знає особливості впровадження програмних засобів навчального призначення в ДНЗ; використання інтегрованих завдань міжпредметного змісту; поєднання репродуктивної і продуктивної діяльності з поступовим зростанням частки самостійної і творчої роботи; раціональне використання інформаційно-комунікаційних технологій та спеціальних програмних засобів у системі дошкільної освіти. Дотримання в навчально-виховному процесі ДНЗ сукупності вказаних умов буде сприяти більш ефективному формуванню у дошкільників навичок роботи з ІКТ та підвищенню рівня пізнавальної активності ніж при традиційній навчально-ігровій діяльності. Використання комп'ютера у ДНЗ слід розглядати як потужний дидактичний засіб, який залучає дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність учіння. Використання комп'ютерно-орієнтованих засобів 26 навчання на заняттях мають такі позитивні аспекти: емоційний, виховний, психологічний, дидактичний, інформаційнодемонстративний.

Немає коментарів:

Дописати коментар